DLA RODZICÓW

PRZEDSZKOLE.pl

 

DO LOGOPEDY ZABIERZ:

 

  • książeczkę zdrowia dziecka

  • wszelkie karty informacyjne jeśli było, lub jest pod opieką jakiegoś specjalisty

  • informację z przedszkola - jeśli taką posiadacie

  • kapcie dla dziecka, żeby mogło czuć się swobodnie na materacu - chodzić po nim, siadać i leżeć

 

 

SPRÓBUJ SOBIE PRZYPOMNIEĆ:

 

  • okoliczności ciąży i porodu - leki przyjmowane przez Ciebie w okresie prenatalnym i karmienia, ewentualne nieprawidłowości porodowe, poród przedwczesny, ilość punktów w sklali Apgar

  • czy dziecko prawidłowo ssało/ssie?

  • czy i kiedy dziecko gaworzyło (powtarzało ciągi sylab mamam, baba, tatataaaaa, daaaaadaaaaaa), raczkowało, zaczęło chodzić

  • jeśli coś Cie niepokoi, spróbuj sobie przypomnieć od kiedy, czy objawy niepokojące jakoś się zmieniały - zmniejszały lub z czasem nasilały, czy w Twojej rodzinie ktoś miał podobne dolegliwości

  • jeśli dziecko było pod opieką logopedy, opisz jak wyglądała ta praca - jakie ćwiczenia zalecono, jakie postępy udało się Wam osiągnąć

 

To wszystko jest bardzo ważne, aby odpowiednio zdiagnozować problemy Twojego dziecka i podjąć słuszną metodę terapii.

 

 

 

 

 

 

CZEGO RODZIC NIE POWINIEN ROBIĆ:

 

1. Nie strasz dziecka: "Jak nie będziesz pięknie pracować to..."

 

2. Nie podpowiadaj dziecku, nie odpowiadaj za nie na pytania.

 

3. Nie komentuj, nie strofuj, nie poprawiaj dziecka.

 

4. Nie usprawiedliwiaj jesli np. nie chciało pracować w domu.

 

5. Nie wymyślaj zadań za logopedę.

 

 

 

 

 

 

 

 

TAK MOŻESZ WSPOMÓC TERAPIĘ W DOMU:

 

1. Mobilizuj dziecko do wykonywania zaleconych zadań, ćwiczeń, zachowań. Bądź w tym Jego partnerem.

 

2. Uważnie przyglądaj się zajęciom i konkretnym ćwiczeniom, aby prawidłowo powtórzyć je w domu.

 

3. Daj dziecku odczuć, że dla Ciebie zajęcia są ważne, nie bagatelizuj ćwiczeń.

 

4. Pozwól dziecku na samodzielność i aktywność - Maluch niech samodzielnie trzyma butelkę z mlekiem, pije z kubeczka, je łyżeczką, oblizuje zupkę z rączek; starsze dziecko samodzielnie się ubiera, maluje farbami, rysuje, klei, lepi. To wszystko ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, również dla rozwoju mowy.

 

5. Unikaj kubka niekapka, chodzika. Niekapek zaburza rozwój mięśni ust,języka, które przecież mają decydujący wpływ na rozwój mowy. W domu pijemy ze zwykłego kubeczka, poza domem, dla wygody z bidonu z rurką. Chodzik obciąża kręgosłup, zaburza proces nauki chodzenia i kształtowania się lateralizacji.

 

6. Jeśli rozwój mowy opóźnia się lub powstaje wada zgryzu, żegnamy się ze smoczkiem bezzwłocznie, jeśli wszystko jest ok. odkładamy smoczek i butelkę po ukończonym 18 miesiącu.

 

7. Mów do dziecka powoli, prostymi zdaniami, nie popędzaj Go w mowie, pozwól się zastanowić.

 

sowkagabinet.pl

fakty i mity logopedyczne:

 

  • zwykle mowa rozwija się dopiero po 2 roku życia MIT
  • chłopcy zaczynają mówić później, to normalne MIT
  • z upływem lat wady wymowy znikną same MIT
  • karmienie piersią, jedzenie łyżeczką, picie ze zwykłego kubeczka, raczkowanie - rozwijają mowę FAKT
  • do logopedy można iść nawet z niemowlęciem FAKT
  • wada wymowy rodzica może przenieść się na dziecko FAKT
  • dziecko, które zaczyna mówić później może mieć problemy szkolne, np. dyslektyczne FAKT